רשומות

קשים מהטבע

תמונה
שיבולת שועל רובנו יודעים על השפעה הסביבתית השלילית של קשים מפלסטיק: ❌הם נזרקים אחרי שימוש של כמה דקות ❌לא מתכלים במשך מאות שנים ❌הם  מהווים כ-5% מהפסולת בחופי הים, מגיעים לים ופוגעים בבעלי חיים  לפני שנה, קצת לפני חג השבועות ראיתי סרטון שבו הכינו קשים מקש טבעי, מגבעולים של שיבולת שועל. פתאום נזכרתי איך בילדותי עשינו קשים כאלה, שתינו מהם, השתמשנו בהם למשחק עם בועות סבון.  אז ברוח חגיגית נסעתי עם משפחתי לשדה הקרוב. אגב שיבולת שועל צומחת בשפע באופן טבעי גם בשטחי בור בעיר. אפשר לקצור בכיף - רק עדיף לא ליד הכביש בגלל הזיהום. אבל בשדות חקלאים אפשר למצוא שיבולת שועל גם חיטה שלא נקצרה, ממש במעטפת השדה - זוכרים את רות ממגילת רות...? אין פעילות יותר מהנה מלקצור שיבולים ברוח החג. מיד נזכרים בכל השירים היפים... "ים השיבולים שמסביב על גליו לשוט יצא הרוח. אלף חיוכים אלי שלח האביב, שמש חביבה יצאה לשוח..." 🌾קצרנו שיבולת שועל וחיטה, הכנו בבית קשים שהספיקו לנו לכל השנה.  🌾אני נושאת בתיק שקית קטנה עם קשים לשימוש אישי ומשפחתי בבתי קפה ומסעדות.  🍸הכנתי קש

תכנית משלבת ציור ויצירה בגישת מיינדפולנס, תרגיל 5

תמונה
ל היות במהות, תרגול באמצעות ציור מנדלה "אני מניח נקודה במרכז הדף הלבן ונותן לה לגדול, והיא גדלה להיות עולם קטן. בלי תכנון, רק צעד אחר צעד לאט ובהתמסרות . ככה נולדת מנדלה" איתן קדמי מה הכוונה למהות? בתרגיל זה מהות היא הצורך להיות בהרמוניה בין העולם הפנימי לעולם החיצוני. אנחנו שואפים לחיות את חיינו בעולם החיצוני בהתאמה לעולמנו הפנימי. להיות בסנכרון ובהרמוניה ככל האפשר בין שני העולמות. הרמוניה זו מאפשרת אותנטיות ומימוש פוטנציאל אישי, תחושת שייכות, הגשמה, נתינה ורוגע ומעניקה תחושה של אושר. מסיבות רבות היא קשה למימוש. החיים מלאים באילוצים, צרכים ורצונות אחרים בסביבה החיצונית והפנימית. אורחות חיים תובעניים בחברה שלנו מרחיקות אותנו מהמקום הזה. תרגול זה נועד לחזק את הקשר למהות פנימית ומציאת האיזון בין שני העולמות.  מהי מנדלה והקשר שלה לתרגיל הזה:  • מנדלה פירושה מסנסקריט הוא "מעגל המכיל מהות". לעתים מדובר בציור שיוצרים ממרכז כלפי חוץ. מנדלות קיימות ברוב התרבויות אבל הן מוכרות לנו יותר ממזרח הרחוק שם הן נפוצות כסמלים משמעותיים לתרגול מדיטטיב

לראות מקרוב, פעילות יצירה

תמונה
לראות מקרוב זו דרך להתבונן בפרטים הקטנים, לשים לב, להיות בנוכחות ובריכוז וליצור מתוך שמחה. מבחינה אמנותית נשתמש ב  קוֹמְפּוֹזִיצְיָה ואָסֶמְבְּלָז' - קישור להסבר בהמשך   מבחינה הוליסטית נלמד ליצור, להתרכז, לבחור ולשחרר בפעילות זו אני מציעה שילוב בין ציור וצילום, ושימוש בחפצים שונים (עדיפות לחומרים טבעיים) ראשית אספר על תהליך העבודה שלי:   אני מאד אוהבת ים, מעיינות ונחלים, וגם אבנים וזכוכיות שונות, צדפים, עלים. מידי פעם אני אוספת מעט מהאוצרות שאני מוצאת בטבע ושומרת בקופסה. אחד הדברים הנעימים הוא להוציא את הפריטים אלה, להתבונן בכל אחד מהם, לבדוק אותם מול האור, למשש את המרקם, לשמוע את הצליל אם יש, ולהכירם ממש טוב.  לאחר מכן אני לוקחת דף ומציירת רקע שבעיני מתאים לפריטים שבחרתי. אז אני מתחילה לסדר אותם בכל מיני צורות על הרקע שציירתי. בשפת האמנות קוראים לזה קומפוזיציה (תוכלו לקרוא על כך בהמשך). אני בוחרת מקום לכל אחד, בוחנת האם זה נראה טוב בעיני או לא. אני מורידה או מוסיפה פריטים. תהליך זה מזכיר משחק מרגיע ומהנה. כעת לתוך התהליך אני מצרפת את המצלמה. אני משתמשת

תכנית משלבת ציור ויצירה בגישת מיינדפולנס, תרגיל 4

תמונה
המאמץ הנכון, ציור בצבעי מים רגעים של שקט אמיתי, ריכוז ומיקוד. רגעי ציור מענגים ומעניקים שלווה. תרגיל עבודה בשכבות שקופות. אפשרויות ציור ספירלות, עיגולים, פסים. ציור הספירלה מצריך ריכוז ונוכחות. צורת הספירלה מסמלת התפתחות, תנועה והשתנות. צבעי מים מאפשרים עבודה עם שקיפויות. שקיפות היא המהות של צבעי אקוורל. צבע שקוף ותמונה בהירה נוצרים במגע מינימלי ובסבלנות. מאמץ יתר יוצר ציור אטום. במהלך התרגיל   נעקוב אחרי הסימנים שמשאיר המכחול על הדף. ניקח נשימה בין תנועה לתנועה. נשתדל לא לגעת בצורה שציירנו עד ליבוש המלא שלה. רק לאחר שהצורה יבשה נוכל להוסיף שכבה מעל או בחפיפה. נמשיך לעבוד באופן דומה עד שנוצרות מספר שכבות. נעצור את התרגיל לפני שנגיע לאיטום, חשוב שנראה את כל השכבות שיצרנו. תובנות התרגיל בתרגול ויפאסנה ומיינדפולנס, המאמץ הנכון מתייחס לאנרגיה שאנחנו משקיעים במצבים השונים וביחסים. אחיזה בקשיים אל מול תנועת השחרור. אנחנו מסתובבים על אותו ציר מעגלי ולא מצליחים לפרוץ אותו כדי לצאת לדרך חדשה. לא מרפים את האחיזה והמחשבות סובבות סביב אותו הדבר כל הזמן. מחשבה אחרי מחשבה, מילה

צבעים של מצב רוח

תמונה
צבעים של מ צ ב ר ו ח זה לא סוד שיש צבעים שנעימים לנו לעין יותר מאחרים, יש גם שילובי צבעים שממש מקסימים אותנו ויש כאלה שגורמים לנו לתחושת לאי נחת. החוקרים גילו שלצבעים יש השפעה לרגשות ולתחושות שלנו. לכל צבע יש תדר מסוים שאנחנו מסוגלים להרגיש. במזרח הרחוק התפתחה מסורת ריפו שבה לכל אזור אנרגיה בגוף האדם (הצ'אקרות) יש צבע מתאים.  התמונה מאת Gil Dekel, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12129988 אפשר לשים לב שמדובר בצבעים שמרכיבים את קרן האור המוכרים לנו כשבעה צבעי הקשת.  צבעים הם חלק מהטבע. הצבעים הירוקים מייצגים את הצומח. אדומים, כתומים וצהובים את השמש והאש. כחולים את השמים והמים. השפעת הצבעים עלינו מבטא את תכונותיהם בטבע. צבעי האש מדרבנים לפעילות ועשייה. הכחולים והירוקים מרגיעים. בחיבור בין חקר הטבע, התרבות והפסיכולוגיה ניתנו משמעויות לכל הצבעים. כך למשל גוונים של סגול מייצגים דמיון, חלומות ומסתורין, הצבע הוורוד נחשב לצבע של אופטימיות.  🌸🌸🌸 יש לנו נטייה טבעית להימשך לחלק מהצבעים מפני שיש להם השפעה עלינו. למשל כשעצוב ל

שיעור 1 שרבוט חופשי ציור וצחוק 

תמונה
🌸יצירה מהנה🌸 חזרה לעמוד הראשי

תכנית משלבת ציור ויצירה בגישת מיינדפולנס, תרגיל 3

תמונה
בין שליטה לשחרור, ציור בצבעי מים לצבעי אקוורל יש כמה תכונות. אחת מהן שתשמש אותנו בתרגול היא שהצבע נוזלי ומתפשט על הנייר, מתערבב עם צבעים נוספים ו"בורח", הוא לא מאפשר שליטה מלאה ובכך היתרון שלו בתרגיל השחרור. כלים: צבעי מים, מכחולים – ציוד נלווה לציור בצבעי מים. מהלך התרגיל: מתחילים בציור מעגל קטן במרכז הדף  מוסיפים סביבו מעגל נוסף בצבע אחר (ציור מעגלים מתפתח בדומה לציור המנדלה) לאחר כל מעגל מחליפים צבע – אפשר לחזור על הצבעים, להשתמש במספר צבעים מצומצם או רחב. שומרים על מכחול לח.  כל מעגל חדש נושק  למעגל הקודם באופן צמוד מאד עד חופף. לא נוגעים במעגל שכבר שציירנו, ברגע שמסיימים מעגל אחד ממשיכים למעגל הבא – מעגל אחד נסגר ומעגל חדש מתחיל – יש משמעות למשפט זה! ממשיכים עם המעגלים עד שנגמר המקום בדף.  במהלך הציור אנחנו לא מתקנים צבעים ש"בורחים", מתפשטים ומתערבבים.  גוונים של צבע ירוק ותכלת נחשבים לצבעים מרגיעים ומאזנים. תובנות התרגיל: מתבוננים במעגלים שנוצרו, בעיקר במקומות בין המעגלים בנק' המפגש, מקומות בהם תכננו ציור מדויק אך בפועל הצבעים