תכנית משלבת ציור ויצירה בגישת מיינדפולנס, תרגיל 5


להיות במהות, תרגול באמצעות ציור מנדלה


"אני מניח נקודה במרכז הדף הלבן ונותן לה לגדול, והיא גדלה להיות עולם קטן. בלי תכנון, רק צעד אחר צעד לאט ובהתמסרות . ככה נולדת מנדלה" איתן קדמי

מה הכוונה למהות? בתרגיל זה מהות היא הצורך להיות בהרמוניה בין העולם הפנימי לעולם החיצוני. אנחנו שואפים לחיות את חיינו בעולם החיצוני בהתאמה לעולמנו הפנימי. להיות בסנכרון ובהרמוניה ככל האפשר בין שני העולמות. הרמוניה זו מאפשרת אותנטיות ומימוש פוטנציאל אישי, תחושת שייכות, הגשמה, נתינה ורוגע ומעניקה תחושה של אושר. מסיבות רבות היא קשה למימוש. החיים מלאים באילוצים, צרכים ורצונות אחרים בסביבה החיצונית והפנימית. אורחות חיים תובעניים בחברה שלנו מרחיקות אותנו מהמקום הזה. תרגול זה נועד לחזק את הקשר למהות פנימית ומציאת האיזון בין שני העולמות. 

מהי מנדלה והקשר שלה לתרגיל הזה: 

מנדלה פירושה מסנסקריט הוא "מעגל המכיל מהות". לעתים מדובר בציור שיוצרים ממרכז כלפי חוץ. מנדלות קיימות ברוב התרבויות אבל הן מוכרות לנו יותר ממזרח הרחוק שם הן נפוצות כסמלים משמעותיים לתרגול מדיטטיבי.  

המבנה המעגלי שמתפתח מהמרכז החוצה זהו מבנה טבעי הקיים ביקום מכוכבי לכת ועד לאטום והתא. התפתחותו נוצרת בצורת פרקטלים, מבנים צורניים שיש בהם סדר וחזרתיות אבל הם לא אחידים ולא זהים לגמרי. טבעם חופשי אך מסודר מאפשר להם צמיחה ואותנטיות. לדוגמה פרח החמנייה, עישון העין, גלים, קו החוף, דפיקות לב, רכסי הרים, מבנים של פרחים, גזעי עצים, פתיתי שלג. 

ציור מנדלה ויצירת מנדלה מחול צבעוני הוא במקור תרגול מדיטטיבי שהתפתח בארצות התת יבשת ההודית. הוא מסמל את היקום ואת הנפש. תרגול באמצעות מנדלה מאפשר נוכחות מרגע לרגע, חיבור לאינטואיציה ולאותנטיות אישית, יוצר תחושת שלווה. 

חוקר ופסיכולוג קרל יונג חקר את משמעות המנדלה והשפעתה לעומק "המנדלה היא הגרעין ואטומי של היקום ונפש האדם" כתב. כיום תרגול וטיפול באמצעות מנדלה מקובל בעולם המערבי בכלל ובתרפיה באמנות בפרט.  


ציור של מנדלה יכול לשקף את המצב הנפשי ולהעלות תכנים עמוקים של המודע והתת מודע ולשקף את המציאות באופן אינטואיטיבי ובלתי מילולי. 

בתרגול המסורתי תהליך יצירת המנדלה מלמד אותנו להיות ברגע הזה, בריכוז מירבי, להשקיע את כל כולנו ולאחר מכן לשחרר את אשר יצרנו.



תרגול של סנכרון בין העולם הפנימי לחיצוני באמצעות ציור מנדלה


"המנדלה היא ביטוי יצירתי פנימי של אישיות האדם "כאן ועכשיו", כאשר הוא נתון במרחב המוגן של המעל" נירה שירן-מזרחי

חומרי היצירה: עפרונות צבעוניים/צבעי פסטל/פנדה/צבעים רטובים או טושים
לתרגיל זה יש שני שלבים
1. ציור מנדלה אישי – חופשי והתבוננות.
מרכז המנדלה מסמל את הנפש, את האדם ועולמו הפנימי, החלק החיצוני מסמל את פעולות האדם בעולם ואת תפיסת העולם החיצוני. החיבור בניהם מתייחס לשילוב בין הפנים והחוץ. 
מציירים מנדלה שמתפתחת ממרכז המעגל כלפי חוץ באופן אינטואיטיבי. לאחר שסיימנו נתבונן בה ונזהה אלמנטים של פנים וחוץ כפי שבאו לידי ביטוי אצלו בציור. ומתן משמעות אישית למה שנוצר. כיצד אנו רואים החיבור בין העולם הפנימי שלנו לבין תגובתנו ופעולותינו בעולם החיצוני. 
(ציור ראשוני זה נוצר באופן אינטואיטיבי ולא מכוון, חשיבותו רבה ויש בו אפקט חד פעמי של "טרם הידיעה" לכן גילויים שנגלה הם רבי עוצמה ומשמעות עבור היוצרים)

2. ציור מנדלה אישי מכוון לחיזוק הקשר פנים-חוץ, להבנה ואיזון
•  במהלך היצירה נחשוב על חיזוק ההרמוניה בין העולם הפנימי שלנו לבין העולם החיצוני, על ידי צבעים וצורות. כיצד הוא יבוא לידי ביטוי אצל כל אחת ואחד מאיתנו? מה המהות שלנו בעולם, כיצד אנו רוצים לראות את החיבור ואת ההפריה המשותפים?  
•  התבוננו בקופסת הצבעים ובחרו באופן אינטואיטיבי את הצבעים שמושכים אותכם כעת. אפשר לבחור בגוונים דומים או שונים אבל מספר הצבעים הכללי צריך להיות מצומצם יחסית בין 4-8.
•  מתחילים לצייר מהמרכז החוצה, כאשר המרכז קיים ומבוסס יחסית נפנה לצד החיצוני של המעגל ונעבוד הפוך מבחוץ פנימה עד שנוצר מפגש וחיבור בין הפנים והחוץ. נמשיך לצייר עד שנרגיש שסיימנו. 
•  מומלץ לחזור על התרגיל מפעם לפעם בשני אופנים: הציור ראשון ייתן מקום לביטוי רגשי. מה קורה לי כעת, במהלכו אנחנו ערים למה שמתרחש ומקבלים את המציאות כפי שהיא. הציור השני נצייר מתוך כוונה לחזק את ההרמוניה בינינו לעולם. נשאל את עצמנו כיצד אנחנו רוצים לראות עצמנו ואת העולם החיצוני. מטרת הציור הראשון לתת ביטוי למצב כפי שהו. מטרת הציור השני לתת ביטוי לחיבור מושלם, הרמוני ומאוזן. הציור השני מבטא את החזון שלנו. 


יש דרכים שונות לצייר מנדלות. חלקן מבוססות על ציור צורות גיאומטריות מדויקות כבסיס שעליו מתפתחת המנדלה, חלקן חופשיות ואינטואיטיביות. בתרגילים אלה אני מציעה לעבוד באופן אינטואיטיבי. גישתי זו מבוססת על שיטת רו"ת – רגש ותובנה, שפיתחה חוה בת חיים, בין המורות הוותיקות לאמנות המנדלה בארץ. מי שמרגיש שיותר נכון לו לעבוד בצורה מדויקת וללמוד גישות ציור נוספות אני ממליצה על אינן קדמי, אמן ומורה מנדלה נפלא. 

תרגילים נוספים בתכנית MindfulArt

להשראה ולהרחבת הידע בתחום המנדלה:




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יצירה עם עלי שלכת

משחק ויצירה עם חומרים טבעיים

עץ הזית