משחק ויצירה עם חומרים טבעיים


תיאור כללי:
מערך שיעורים בחינוך סביבתי (או/ו בשיעורי אמנות) שמחבר בין טבע ליצירה. עבודה עם חומרים טבעיים, פעילות חוץ כיתתית בגינה, בחצר, בחווה,  בחורשה או ביער. הפעילות נוגעת בכמה היבטים: התבוננות, יצירתיות, דמיון, חקר ומשחק. הפעילות מזמנת אינטראקציות חברתיות בקבוצה, עבודה בצוותים ו/או עבודה אישית. זוהי למידה טבעית, מהנה ומשמעותית היא מוכרת בגישות חינוך כמו חינוך יער, רג'יו אמיליה, מונטסורי, גישת רוח החומר של נונה אורבך - כשהגשת החומרים היא ההנחיה לפעילות.
במהלך הפעילות אני יוצרת לצד התלמידים וביחד עימם תוך הכוונה רכה ועזרה טכנית במידת הצורך.
מתאים לכיתות א'-ה' - בווריאציות שונות
זמן לכל מפגש כ-40 דק'
מפגש ראשון:  יוצאים לחצר לאסוף חומרים שונים שמזדמנים לנו (בלי לקטוף, לפרק או לגרום נזק כלשהו) כבר בשלב האיסוף מתחילים למיין את המציאות. פעילות האיסוף והמיון יוצרת סקרנות רבה והנאה אסתטית אצל התלמידים. זו הזדמנות לשוחח איזה חומרים אספנו, שמות שלהם, בחינת המרקמים והצבעים. אפשר לפתוח פרי כמו סיגלון, ברכיכיטון כדי לראות מה יש בפנים. אנחנו דיברנו על צורות שונות של הפצת זרעים. גילינו גם חלזונות שמצאו בפנים מקום מסתור, הנחנו להם להמשיך לישון בגינה. בסיום השיעור שומרים את החומרים בסלסילות עד למפגש הבאה. 

מפגש שני ושלישי: מתבוננים בחומרים שאספנו, אפשר להוסיף ולמיין עוד קצת ותוך כדי מתחילים לחשוב מה מתחשק לנו ליצור מהחומרים אלה. עולים רעיונות כמו משחקים-צעצועים, משחקי חברה, ספורט, יצירות, קישוטים. בשלב הזה מתחילים להתנסות בחיבורים והמצאות. 
אני מוסיפה חומרים כגון חוט פשתן, חוטי צמר בצבעים, חרוזים גדולים, צבעי גיר-פנדה או לורדים.
אפשר להוסיף גם גלילי קרטון, מקלות ארטיק, מעט פלסטלינה או חימר. בשלב הזה מתחילים לגבש רעיונות ולחבר בין החומרים. אני מדגישה שהפעילות לא מכוונת תוצר, אלא מאפשרת מגוון דרכי יצירה. כמו כן ניתן ליצור יצירות מתכלות/מתפרקות באותו שיעור, סידור קומפוזיציות ומנדלות. אנו בודקים שילובים שונים, מתנסים ובעיקר עסוקים בעשייה. משחקים עם מה שהכנו וגם בודקים ומשדרגים.
בסיום המפגש שמים את העבודות  בקופסה  נפרדת. 



מפגש רביעי:
מגדירים מקום לישיבה במעגל, מניחים את מה שעשינו מולנו על מנת להציג לחברי קבוצה, להדגים ולשתף. משוחחים על מה אהבנו, באיזה קשיים נתקלנו, על איזה אתגרים התגברנו, מילות חיזוק ומשוב חיובי, ארגון ארגז המשחקים, או/ו הצעות של מיקום לתלייה ותצוגה. המשך המשחקים באופן חופשי. 
בכיתה ג' התלמידים רצו לקחת את מה שיצרו הביתה או לשמור במגירה כדי לשחק בהפסקות - אפשרתי להם והם שמחו מאד.
בכיתה ד' התלמידים הציעו לשמור את המשחקים בקופסה בכיתתם כדי שתהיה להם אפשרות להשתמש בזמנם הפנוי.




במהלך המפגשים אני נוהגת לשבת ביחד עם התלמידים וליצור לידם ויחד עימם. תוך כדי אני עוזרת למי שפונה אלי, בקשירות ורעיונות, התבוננות וחשיבה משותפים. ישנן גישות חינוכיות שתומכות בפעולה זו מסבירות את יתרונותיה. באחד המפגשים סיפר רון מלצר, מנהל גן קשת שבמצפה רמון וממובילי חינוך יער בארץ, שהמחכך מתכנן פעילות מתחום מלאכות יד  השונות ומתחיל בעיסוק, תוך זמן קצר מצטרפת אליו קבוצה של ילדים סקרנים. הם מסתכלים, שואלים, יוצרים ולומדים את העשייה על ידי התבוננות בבעל מקצוע והתנסות אישית. זוהי למידה מתוך סקרנות, למידה טבעית. יהיו ילדים שיעדיפו משהו אחר ולא ייקחו חלק, יהיו כאלה שרק יתבוננו בפעולותיו, יהיו אלה שיצטרפו ויתנסו, כאלה שיתמידו, ישקיעו ואף יפתחו את הרעיון לכיונים נוספים. חשוב להבין שיש מקום לכל האפשרויות.
זכרו איך פעם כשהיינו קטנים התבוננו בהתפעלות בסבתא או אמא מכינות קציצות, לשות בצק, מעדרות ערוגות בגינה, תופרות. בסבא או אבא מבשלים, מנסרים, מתקינים, מתקנים, צובעים. התבוננו בהם, ניסינו את כוחותינו, למדנו. לא מתוך חובה, אלא נמשכנו לפי נטיית הלב. שם הייתה הלמידה הרלוונטית והמעמיקה. מטבע הדברים מה שהיה מוטל עלנו כחובה, אהבנו פחות...
היום גישות רבות בחינוך הוליסטי דוגלות בדרך זו ואני באופן אישי רואה את יתרונותיה בעבודתי עם התלמידים בסדנאות יצירה ובגינה.

  רעיונות נוספים ליצירה, למידה וחוויה חוץ כיתתית במגוון נושאים 

  






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יצירה עם עלי שלכת

עץ הזית