תכנית משלבת ציור ויצירה בגישת מיינדפולנס, תרגיל 2

קבלת רגע ההווה ללא שיפוטיות והתמודדות עם אי שביעות רצון
מבוא: ברגעי ציור אנחנו ממקדים את האנרגיות ואת תשומת הלב אך ורק בפעולת הציור. כאן ועכשיו. שום דבר אחר לא מעסיק אותנו, רגעי חסד בהם האמן נשאב לתוך פעולת היצירה. האמנם? פעמים רבות במהלך הציור עומדת כנגד עיננו מטרה מסוימת, התוצאה. המטרה להגיע לתוצאה הסופית הופכת את תהליך היצירה למסלול הגעה מנקודה A לנקודה B, מדף ריק לציור המושלם. במהלך הדרך אנו מופעלים על ידי המוח שמתרגם את מה שאנחנו רואים במציאות או בעיני רוחנו ורוצים לראות בתוצר. התוצאה תלויה הרבה פעמים במיומנויות רבות ובמצבים רגשיים שונים. הסיפוק ממה שיצא תלוי ברף השיפוטיות שאנחנו (אמן/מורה/תלמיד) מפעילים כלפי עצמנו או כלפי התוצאה, או גם וגם. השוואה מול האחרים, או רמת השיפוטיות של המתבוננים שנותנים ביקורת גלויה או סמויה, למשל משפחה או החברים. ביקורתיות וגם תסכול באים בצורות שונות ומלווים במשפטים כמו "זה לא כמו שרציתי", "זה לא כמו במציאות", "זה גרוע", "הציור נהרס", "דמיינתי את זה שונה". ביקורת זאת, חוסר שביעות רצון ושיפוטיות חודרים עמוק לליבנו ואנו עשויים להשליך אותם על החיים במחשבות כמו "אני תמיד לא מצליחה", "לא יצא ממני כלום", "אני לא מספיק טובה בזה, עדיף לעזוב את זה", "תמיד זה ככה", "אחרים יותר טובים ממני" ועוד. פתאום כל השדים יוצאים החוצה. אצל התלמידים ניתן לפגוש תגובות כמו זריקת העבודה, התחלה מחדש שוב ושוב, עצבנות, אי רצון ליצור שוב, עצבות. חשיבה שיפוטית יכולה להופיע כבר בתחילת היצירה או להדהד כל פעם במהלכה ולפגוע בהנאה ובמשמעות של התהליך כולו. 
ככל שבמהלך היצירה אנחנו כבולים במחשבה על התוצאה הרצויה אנחנו מאבדים את משמעות התהליך. כדי ליצור תחושת משמעות, הנאה מדרך היצירה וקבלה של הרגע הזה באופן לא שיפוטי נוכל לתרגל גישת מיינדפולנס במהלך היצירה. נוכל לתרגל קבלת המצב של אי שביעות רצון כחלק מהתהליך.  

תרגיל: תרגיל זה יכול להתבצע בטכניקות יצירה שונות ובסגנונות שונים ובחירת הנושא היא שלכם.
חומרי היצירה מונחים מולנו, ניקח כמה נשימות לפני שמתחילים. אפשר לעצום עיניים ולהתרכז באוויר שנכנס ויוצא. 
  • נתחיל ביצירה, נתמקד במגע עם החומר, בצליל, בסימנים שהצבעים משאירים על הדף. 
  • תשומת לב לתחושות ממקדת אותנו ועוזרת להיות מרוכזים בתהליך היצירה. 
  • במידה והציור הוא בצבעים, התבוננו בהם, לכל צבע יש תדר. בחירה אינטואיטיבית בצבעים מאזנת אותנו. תנו לעצמכם להתעכב על כל צבע, להתבונן בו. 
  • תעבדו לאט, התבוננו בקווים ובצורות, לטפו אותם באמצעות המבט. 
  • כשבאות המחשבות, שימו לב, תזהו אותן. אם זאת מחשבה שלילית קחו נשימה ושחררו אותה. החזירו את תשומת הלב לפעולה, ליצירה. אפשר לומר בלב בהומור "ראיתי אותך" ולשחרר. אפשר לדמיין את המחשבות כמו רכבות חולפות, אל תעלו על הרכבת, תנו לה לעבור. 
  • תהיו ברכות עם עצמכם. פעולת היצירה משמחת ומשחררת.
  • תנו לעצמכם להנות מתהליך היצירה.    
  • הגעתם לסיום היצירה ויש תוצר. התבוננו בו, יש בו חלקים מוצלחים ואולי  פחות. זה מה שיש וזה בסדר גמור. 
  • גם אם לא עשיתם את יצירת המופת שלכם זכרו כמה טובה הייתה הדרך, תשמחו על התהליך.
  • אפשר להיות באי שביעות רצון מהתוצאה, ולנשום. לקבל את הרגע הזה כמו שהוא. לא לשתף פעולה עם המחשבות השליליות. 

תובנות התרגיל:
ישנם מצבים בחיים שבהם אנו חשים אי שביעות רצון ובאופן אוטומטי מופעלת אצלנו שיפוטיות כלפי עצמנו או/ו כלפי הסובבים אותנו, בני המשפחה או התלמידים. גישת המיינדפולס בתרגיל הזה יכולה להתאים גם במצבי חיים נוספים. 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יצירה עם עלי שלכת

משחק ויצירה עם חומרים טבעיים

עץ הזית