רשומות

תכנית משלבת ציור ויצירה בגישת מיינדפולנס, תרגיל 1

תמונה
דרך של יצירה קשובה MindfulArt היא דרך יצירה מסוימת שמציעה תרגול מנטלי בגישת המיינדפולנס משולב ציור ויצירה. מטרת התרגילים לאפשר מרחב פנימי של התבוננות ורוגע. להעניק מרחב בטוח של יצירה, איזון והעצמה.  אני מאמינה בכך שמורים לאמנות יכולים להיעזר בחיבורים בין מקצוע אמנות לבין גישת מיינדפולנס בהיבט אישי ופדגוגי. ניתן להביא את התרגילים גם לתלמידים עם התאמה לגילאים. בתכנית זו שיצרתי אציג חמישה תרגילים העוסקים באמנות בקשיבות באמצעותם אנסה ליצור מפגש קשוב עם עצמי, עם האחר והסביבה.  תרגיל 1 – תרגילי שחרור בציור בתרגיל הראשון שהגדרתי כתרגילי חימום אני מתייחסת לשני דברים: הראשון הורדת הלחץ הנפשי והקוגניטיבי שקיים אצל המורים והתלמידים לצורך השגת מטרה כלשהי שלפעמים לא מוגדרת וחמקמקה אבל תמיד קיימת בתת מודע שלנו, אני ארחיב על כך בהמשך. השני הוא להביא את תשומת הלב לפעולה חושית ולקשב, שחרור האחיזה בציור ריאליסטי, הבאת הומור וחוסר שליטה מסוים לתוך פעולת הציור. כדי להשתחרר משיפוטיות או השגת מטרה של ציור "יפה" נעשה כמה תרגילים לשחרור הידיים והתודעה.  שרבוט חופשי – אפשר

ימים שלווים יותר

תמונה
'קורונה טיים' צועק בני הצעיר בשמחה מחלון הרכב...אבל אז גם נלחץ ואנחנו מנהלים שיחות הרגעה, עד כמה שניתן, כי במשפחה תמיד יש את הלחוצים יותר, ואת אלה שפחות, וכאלה שחושבים שהכל בשגרה, ומישהו צריך לאזן בין כולם. ואז במוצאי שבת ב 23:15 כשמסתיים שידור של חדשות ועידן ריכל מזמין את כולם לשיר יחד, המורה ללשון בתיכון של הבכור שלי שולחת משימות להגשה כבר לבוקר! אז בוא נרגיע ונראה בפסק זמן הזה הזדמנות להסתכל על עצמנו, על מרוץ העכברים שניהלנו ולעצור לרגע, כי גם זה יעבור...ונראה במצב הזה הזדמנות:  לאפשר לעצמנו ולילדים שלנו לישון שעה שעתיים יותר  לקום ברוגע  לעשות ביחד פעילות גופנית  להשתתף במטלות הבית, כמו ניגוב כלים, קיפל כביסה, הכנת הארוחות וארגון הבית לקרוא ספר שמזמן תכננתם ולא היה לכם זמן (הספר שלנו על פו הדב וחבריו כבר התייאש מאיתנו...) לצאת לטבע לשחק במשחקי קופסה, בלגו, בבובות... לגדל צמחים בעציצים ולהנות מטעמם  ללמוד מרחוק דרך המחשב ובחוברות אך לא בהגזמה, ולא ליצור לחץ ומריבות סביב העניין לצייר ציורים  לרקוד לפסל לשיר שירים לנסות לשמור על שפיות כשהילדים החמודים

משחק ויצירה עם חומרים טבעיים

תמונה
תיאור כללי: מערך שיעורים בחינוך סביבתי (או/ו בשיעורי אמנות) שמחבר בין טבע ליצירה. עבודה עם חומרים טבעיים, פעילות חוץ כיתתית בגינה, בחצר, בחווה,  בחורשה או ביער. הפעילות נוגעת בכמה היבטים: התבוננות, יצירתיות, דמיון, חקר ומשחק. הפעילות מזמנת אינטראקציות חברתיות בקבוצה, עבודה בצוותים ו/או עבודה אישית. זוהי למידה טבעית, מהנה ומשמעותית היא מוכרת בגישות חינוך כמו חינוך יער, רג'יו אמיליה, מונטסורי, גישת רוח החומר של נונה אורבך - כשהגשת החומרים היא ההנחיה לפעילות. במהלך הפעילות אני יוצרת לצד התלמידים וביחד עימם תוך הכוונה רכה ועזרה טכנית במידת הצורך. מתאים לכיתות א'-ה' - בווריאציות שונות זמן לכל מפגש כ-40 דק' מפגש ראשון:   יוצאים לחצר לאסוף חומרים שונים שמזדמנים לנו (בלי לקטוף, לפרק או לגרום נזק כלשהו) כבר בשלב האיסוף מתחילים למיין את המציאות. פעילות האיסוף והמיון יוצרת סקרנות רבה והנאה אסתטית אצל התלמידים. זו הזדמנות לשוחח איזה חומרים אספנו, שמות שלהם, בחינת המרקמים והצבעים. אפשר לפתוח פרי כמו סיגלון, ברכיכיטון כדי לראות מה יש בפנים. אנחנו דיברנו על צורות שו

מנדלה מחומרים טבעיים

תמונה
בתמונה: מנדלה מחומרים טבעיים שעשינו עם הילדים בטיול ברמת הנדיב  הכנת מנדלה מחומרים טבעיים היא יצירה הוליסטית שנוגעת בהיבטים של חוויה, התבוננות, סביבה  ויצירה – הכל בחבילה אחת. חייבת להודות שאינני מחדשת אולי, כי יצירת מנדלה מחומרים טבעיים ידועה ומוכרת. היא פשוטה וכפית, ניתן ליצור אותה בכל מקום, בחצר, בחורשה, ביער, בחוף הים ובלב המדבר. זאת הסיבה שברצוני לחדד את יתרונותיה ולהתייחס למספר היבטים בהם היא נוגעת. 1. בעשיית המנדלה יש אלמנט מדיטטיבי של ריכוז וגם חוויה אסתטית שנעימה לנו לעין מתוך שאיפה חושית בסיסית להרמוניה. לכן יצירת המנדלה תומכת בתחושת איזון, הרמוניה ורוגע.  2. שהות בטבע ואיסוף חומרים מהטבע יוצרים תחושת חוויה וחוסן. זמן חוויתי במהלך הכנת המנדלה תורם תחושת בטחון להיות בסביבה טבעית.  היא גורמת לנו להתבונן בסביבה ובפרטים הקטנים, לשאול שאלות על הצורות והצבעים שאנו פוגשים, להתפעל מיופי הטבע. 3. עשיית המנדלה היא אחת הדרכים לחוות את רגע ההווה כפי שהוא באופן לא שיפוטי מכיוון שבמהלך היצירה, שכוללת איסוף והנחה של הפריטים השונים שאספנו, אנו מתמסרים לתהליך ומרוכזים בו.

מחברת אישית שמלווה תהליך התבוננות וחקר בלימודי סביבה וקיימות ביסודי

תמונה
בשנים האחרונות בלימודי החינוך סביבתי אני מכינה עם תלמידי מחברות חקר אישיות שמלוות אותנו בשלבים השונים של תהליך הלמידה. מחברת כזאת מהווה סוג של יומן-חוקר ויש לה כמה יתרונות: 1. היא אישית ומיוחדת, אפשר לעטר ולקשט אותה.  2. הפורמט שלה מעט שונה ממחברות הרגילות היא יותר דומה לפנקס ויוצרת סקרנות ועניין.  3. היא מכילה 6 דפים חלקים בהם ניתן לצייר וגם לכתוב ולהדביק. אין צורך להקפיד על שורות. 4. היא מלווה אותנו בשטח, קטנה ונוחה, למשל כשיוצאים לגינה למעקב צמיחה של פרחי בר. 5. אנחנו רושמים בה מידע אישי שמבוסס על התבוננות ושימוש בחושים.  6. כשנעזרים בספרים ובמדיה בוחרים רק מידע רלוונטי, לומדים לתמצת אותו - לא עושים 'העתק הדבק'. 7. למחברת זו יש ערך אישי עבור הלומד שמתעד תהליך חקר שעבר.    צמחי תבלין ומרפא - קבוצה ו גוזמים מהצמח שבחרנו, משתמשים בחושים וכלים מדעיים על מנת לתאר את ההתרשמות האישית והכרות אינטימית עם הצמח, זהו השלב הראשון לפני שעוברים ללמידה וחיפוש במקורות המידע אודות הצמחים.  פרחי בר - קבוצה ג הכרות עם פקעות, בצלים וזרעים. התבוננות וציור, שתילה