מנדלה מחומרים טבעיים


בתמונה: מנדלה מחומרים טבעיים שעשינו עם הילדים בטיול ברמת הנדיב 

הכנת מנדלה מחומרים טבעיים היא יצירה הוליסטית שנוגעת בהיבטים של חוויה, התבוננות, סביבה  ויצירה – הכל בחבילה אחת. חייבת להודות שאינני מחדשת אולי, כי יצירת מנדלה מחומרים טבעיים ידועה ומוכרת. היא פשוטה וכפית, ניתן ליצור אותה בכל מקום, בחצר, בחורשה, ביער, בחוף הים ובלב המדבר. זאת הסיבה שברצוני לחדד את יתרונותיה ולהתייחס למספר היבטים בהם היא נוגעת.
1. בעשיית המנדלה יש אלמנט מדיטטיבי של ריכוז וגם חוויה אסתטית שנעימה לנו לעין מתוך שאיפה חושית בסיסית להרמוניה. לכן יצירת המנדלה תומכת בתחושת איזון, הרמוניה ורוגע. 

2. שהות בטבע ואיסוף חומרים מהטבע יוצרים תחושת חוויה וחוסן. זמן חוויתי במהלך הכנת המנדלה תורם תחושת בטחון להיות בסביבה טבעית. היא גורמת לנו להתבונן בסביבה ובפרטים הקטנים, לשאול שאלות על הצורות והצבעים שאנו פוגשים, להתפעל מיופי הטבע.
3. עשיית המנדלה היא אחת הדרכים לחוות את רגע ההווה כפי שהוא באופן לא שיפוטי מכיוון שבמהלך היצירה, שכוללת איסוף והנחה של הפריטים השונים שאספנו, אנו מתמסרים לתהליך ומרוכזים בו.
4.  מנדלה בטבע מחזקת איכות של השקעה ללא תנאי ושחרור. בעשיית זו מושקעות אנרגיה, זמן, מחשבה, יצירתיות. לאחר מכן עלינו לשחרר את המנדלה, להשאירה בשטח, מבלי לדעת את "גורלה", בלי היכולת לקחת הביתה (כמובן ניתן לצלם ולהנות ממנה כתמונה). לשחרור היצירה יש משמעות וערך:

א. להשאיר משהו יפה עבור האחרים, בלי שאנחנו מכירים אותם. ואף להניח שהם שיתערבו, ישנו, יוסיפו או יהרסו. בעצם שחרור השליטה על הדברים שיצרנו.
ב. להשקיע כל כולנו בעשייה ואז לשחרר אותה ולהמשיך הלאה, זוהי מטאפורה לחיים. משהו מסתיים ומשהו חדש מתחיל.
ג. התכלות החומרים והשתנות זהו חלק מתהליך טבעי שמתקיים כל הזמן. עשיית מנדלה מדגימה זאת ברכות ובפשטות. *חשוב להדגיש שלא קוטפים ולא מזיקים לטבע.
5. שהייה בטבע ועשייה בו טובים לבריאות הפיזית והנפשית 😊


6. יצירה מעגלית משותפת של כמה חברים ובני משפחה מייצרת תחושת אחדות ושוויון, שיתוף פעולה. מקרבת ברמת האנרגיות בין המשתתפים, לפעמים גם ברמת שיח, וחברויות שנוצרות.

7. להורים ומורים ביננו: חשוב לזכור שאין כאן נכון או לא נכון, וכדאי לא להעיר הערות שיכולות להרתיע את הילד מלהשתתף או לפגוע בביטחונו. זכרו שדרך יצירת המנדלה מושגות מטרות  חשובות יותר מ"איכות" או "יופי" או "דיוק" של התוצר הסופי. כדאי גם לשים לב שיש מקום לכולם והדומיננטיים שבחבורה לא משתלטים על חשבון הדומיננטיים פחות.
מה היא מנדלה, קישורים נוספים, רעיונות והשראות: 
כל מה שזמין בסביבה הוא חומר לחוויה וליצירה
וגם כמו תמונות של יצירות התלמידים בחצר בית הספר:






תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יצירה עם עלי שלכת

משחק ויצירה עם חומרים טבעיים

עץ הזית