מחברת אישית שמלווה תהליך התבוננות וחקר בלימודי סביבה וקיימות ביסודי

בשנים האחרונות בלימודי החינוך סביבתי אני מכינה עם תלמידי מחברות חקר אישיות שמלוות אותנו בשלבים השונים של תהליך הלמידה. מחברת כזאת מהווה סוג של יומן-חוקר ויש לה כמה יתרונות:
1. היא אישית ומיוחדת, אפשר לעטר ולקשט אותה. 
2. הפורמט שלה מעט שונה ממחברות הרגילות היא יותר דומה לפנקס ויוצרת סקרנות ועניין. 
3. היא מכילה 6 דפים חלקים בהם ניתן לצייר וגם לכתוב ולהדביק. אין צורך להקפיד על שורות.
4. היא מלווה אותנו בשטח, קטנה ונוחה, למשל כשיוצאים לגינה למעקב צמיחה של פרחי בר.
5. אנחנו רושמים בה מידע אישי שמבוסס על התבוננות ושימוש בחושים. 
6. כשנעזרים בספרים ובמדיה בוחרים רק מידע רלוונטי, לומדים לתמצת אותו - לא עושים 'העתק הדבק'.
7. למחברת זו יש ערך אישי עבור הלומד שמתעד תהליך חקר שעבר.   
צמחי תבלין ומרפא - קבוצה ו
גוזמים מהצמח שבחרנו, משתמשים בחושים וכלים מדעיים על מנת לתאר את ההתרשמות האישית והכרות אינטימית עם הצמח, זהו השלב הראשון לפני שעוברים ללמידה וחיפוש במקורות המידע אודות הצמחים. 





פרחי בר - קבוצה ג
הכרות עם פקעות, בצלים וזרעים. התבוננות וציור, שתילה ומעקב, תיעוד במחברת







מחברות שלכת קבוצה א-ב
כך זה עובד לפי שלבים: הכנת מחברת לכל תלמיד, עיטור הכריכה, איסוף עלי שלכת בחצר ביחד עם התלמידים. סידור העלים בין דפי המחברת. לאחר שבוע בודקים את העלים ועובדים בשיטת מיחוי או שירבוט בצבעי פסטל. לאחר מכן יוצרים עם העלים ציורי אפליקציה. 
















פרפרים קבוצה ד-ה
שם הפרפר, ציור, התייחסות לצמחי צוף וצמחים פונדקאים, תקופת מעוף ואזור תפוצה

צפרות קבוצה ד'-ו'
כחלק מתוך תכנית שנתית נרחבת בצפרות
העמקה אישית במחברות החקר



תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יצירה עם עלי שלכת

משחק ויצירה עם חומרים טבעיים

עץ הזית