רשומות

מאי-מאי וריקו בטיול/כתבה וציירה אלה וולפסון

תמונה
מאי-מאי וריקו הם אחות ואח שגרים עם משפחתם בשכונה אחת, על גבעה ירוקה, לא רחוק מהים. מחר הם יוצאים לטיול עם הוריהם. ריקו אסף תיק קטן ובתוכו שתי מכוניות מרוץ, בובת החתול, פנס וזכוכית מגדלת. מאי-מאי לא הצליחה לבחור מה לקחת לטיול. כבר הגיע ערב, ריקו נרדם ומאי-מאי עדיין התלבטה והתרגשה. היא  ישבה לצייר ולבסוף נרדמה.  וזה מה שמאי-מאי ציירה. ילדה על כדור צבעוני, איש שמח-עצוב וסוס מכדורים בבוקר החליטה לקחת פנקס וצבעים והמשפחה יצאה לטיול. ביום הראשון הם טיילו בשביל שעבר בין השדות. עשב גבוה שצמח אחרי גשמי החורף העלה ריח רענן. מאי-מאי אהבה את הריח, לדעתה הוא היה ירוק ומתוק. גם הצבע הירוק של הצמחים מצא חן בעיניה, היו בו גוונים רבים, בהירים וכהים, ירוק צהבהב וירוק כחלחל. הגבעולים הגבוהים זהרו ונצצו באור השמש.  ריקו טיפס על אבן גדולה, הוא אהב לראות את הנוף. שדה החיטה נראה בעיניו כמו שמיכה ירוקה שזזה ברוח. בערב, לפני השינה מאי-מאי ציירה ציור, ילדה על כדור צבעוני, איש שמח-עצוב וסוס מכדורים מטיילים בשדה ירוק. ביום השני המשפחה טיילה על הר גבוה. הם טיפסו על הסלעים והלכו...

הזמנה ליצירה – בעקבות סיפור "מאי-מאי וריקו בטיול"

תמונה
יוצאים לטיול/סיור טבע, לפארק, לגינת בית הספר או הגן. ניקח פנקס ציור קטן, רצוי דפים עבים בגודל חצי 4 A (אפשר להכין לבד), צבעים. גרי שעווה בקופסה נוחים לציור בחוץ. 1.  במהלך הטיול עושים הפסקות ומסתכלים סביבנו, בוחרים פרט קטן, מתבוננים בו היטב ומציירים אותו כפי שהוא נראה לעין. אם זה פרח נספור כמה עלי כותרת יש לו, איזו צורה יש להם, מה הגודל, מה הצבע? התעכבות על הפרטים הקטנים יוצרת הבנה חזותית והעמקה בדימוי.  הפסקה של התבוננות וציור יוצרים מרחב אישי ואינטימי בין הילד (או המבוגר) למקום, מעניקים חוויה משמעותית ותחושת רוגע.  מאפשרים להרגיש את רגע ההווה ולהיות בנוכחות עם עצמנו ועם הסביבה. זו היא גם הזדמנות לגלות סקרנות וללמוד דברים חדשים. 2. אפשרות נוספת היא ציור מתוך הזיכרון של החוויה תוך מתן היבט דמיוני. אפשרות זו יוצרת חזרה אל תוך עצמי ומאפשרת לבטא את החוויה בדרך אישית וייחודית. בציור כזה נשים דגש על החוויה אישית, זיכרונות ותחושות, ולא על הפרטים המדויקים. 3. זכוכית מגדלת שמאפשרת התבוננות בפרטים הקטנים ויוצרת היבט נוסף של עניין, הרפתקה ולמידה עצמית. 4...

מאי-מאי וריקו יוצרים בטבע/כתבה וציירה אלה וולפסון

תמונה
מאי-מאי וריקו הם אחות ואח שגרים עם משפחתם בשכונה אחת, על גבעה ירוקה, לא רחוק מהים. סביב ביתם צומחים עצים רבים, גבוהים ונמוכים. לפעמים צריך להרים את הראש גבוה-גבוה כדי לראות את צמרות העצים. אבל יש גם עצים נמוכים שמתחת לענפיהם אפשר להסתתר ולשחק מחבואים, או לבנות מחסה.  מאי-מאי וריקו אוהבים לשחק בחוץ. אבל הם לא משחקים רק במשחקים כמו כדור או חבל קפיצה. הם אוהבים לשחק במשחק ההקשבה לקולות הטבע, וכך לומדים להבין את שפתם של בעלי החיים, את צלילי הרוח ואת שירת הגלים. מאי-מאי לומדת את שפת הציפורים. כמעט בכל פעם כשציפור מצייצת היא יודעת מה היא שרה ואומרת. מאי-מאי חושבת שקל מאד להבין את שפת הציפורים, צריך רק להקשיב. על עץ אורן, ליד ביתה, יושבת בכל יום עורבנית כחולת הנוצה. היא מספרת על מקומות רחוקים שראתה, לפעמים משוחחת עם חברותיה על הגרגרים הטעימים שאכלה ביער, ולפעמים משויצה שיש לה את הנוצות היפות ביותר. מאי-מאי מקשיבה בקשב רב ואפילו שואלת שאלות .   אבל מה שמאי-מאי הכי אוהבת זה לאסוף אוצרות שהיא מוצאת בסביבה. כך לפעמיים כשעורבנית עפה לדרכה אחת מנוצותיה נוחתת...

הצעה לפעילות יצירה בעקבות סיפור "מאי-מאי וריקו יוצרים בטבע"

תמונה
בטיול משפחתי בחיק הטבע, בפארק העירוני או בגינה ליד הבית אפשר למצוא דברים רבים ומרתקים. התבוננות בסביבה, גם אתם יכולים לאסוף אצטרובלים, ענפים, ספלולים, נוצה יפה או קליפת אגוז. הוסיפו עוד כמה פריטים שאפשר למצוא בבית. חרוזים, כפתורים, חוט פשתן או חוט צמר, ואפילו סרט ישן ששמרתם. תוכלו ליצור מובייל, משחק או כל יצירה אחרת כיד הדמיון. לסיפור "מאי-מאי וריקו יוצרים בטבע" לקריאה נוספת והצעות לפעילויות

להורים ולמחנכים

תמונה
קרבה לטבע מעוררת תחושת פליאה טבעית שטמונה בכל ילד וילדה. בגילאים הצעירים היכולת הזאת היא טבעית, אך אם לא ניתן לה מספיק תשומת לב, כפי שקורה לרוב בעולם הריאלי, היא תדעך. יכולת התפעלות יכולה ליצור רצון ללמידה על נפלאות הטבע והיא בסיס לאהבת העולם הנפלא שלנו. אילו יהיה לצד כל ילד מבוגר שידריך אותו להתבונן ולגלות את היופי הזה, יכולת הפליאה לא תעלם. ניתן לסייע לילדים לא לאבד את תחושת הפליאה אם נמשיך לעודד שימוש בחושים הטבעיים שלהם. שמיעה, ראיה, מגע, ריח וטעם. על המבוגר לעודד התבוננות ביופי הטבע על כל היבטיו. בשקיעות ובזריחות. לשמוע את הרוח נושבת בצמרות עצים. לראות את היופי בכל צמח ופרח. לחוש את פלא הבריאה בכל תופעת מזג אוויר. (Carson, Rachel. The Sense of Wonder. 1965) כדי לפתח אכפתיות, ערכים של קיימות, פעילות למען הסביבה ואהבה לטבע על הילדים להיחשף אליו כמה שיותר. לקריאה נוספת