מאי-מאי וריקו בחוף הים/סיפור קצר והצעות לפעילות חוויה חושית


מאי-מאי וריקו הם אחות ואח שגרים עם משפחתם בעיר אחת, בשכונה אחת שיש בה שדרה ירוקה, גינת משחקים ומכולת. הקיץ הגיע עם הימים החמים, ריחות של אבטיח ומלון, ותחושת החופש הגדול. בחופשת הקיץ אהבו לנסוע עם ההורים לחוף הים. לפנות ערב, או מוקדם בבוקר היו השעות הנעימות ביותר לבלות בחוף. הבוקר כשהחלו לרדת בשביל לכיוון החוף רוח קלה העיפה את הכובע של מאי-מאי ופרעה את שערותיה. ריקו הספיק לתפוס את כובעה וצחק "רוח-ים". אכן זאת הייתה רוח מהים שהביאה את ריח הים, רענן ומלוח, ואת נתזי הגלים. אחרי כמה צעדים נפתח מולם הנוף. מקו החוף עד קו האופק התפרס הים הכחול.

למטה היה החול הזהוב, הנוצץ במגע עם הגלים. למעלה השמים הבהירים. ריקו נרגש והתקדם במהירות, הוא היה חסר סבלנות להגיע. מאי-מאי עצרה והתבוננה למרחקים. ממקום בו עמדה ראתה את הים בשלל הגוונים שבו. הכחול, הטורקיז, התכלת, הירוק השתנו וזזו ללא הרף. במקומות בהם ענני הבוקר הטילו צל המים קיבלו גוון כחול-אפור. וכאשר קרן-שמש הציצה והעירה, מיד נראה הים בוהק ושקוף עד לקרקעית.


אז מאי-מאי שמה לב על הגלים. סלילי קצף לבנים התגלגלו אל החוף זה באחר זה במקצב ובצליל. מאי-מאי עצמה עיניים והקשיבה בשומת לב. במפגש עם החוף הגלים נשפכו בעוצמה וברחש ונסוגו לאחור בצליל ארוך כמו אלפי פעמונים. הצלילים חזרו על עצמם, התערבבו, נרגעו, שקטו והתעצמו. היה ביניהם דמיון רב, אך המקצב שלהם לא היה אחיד. מאי-מאי חשבה שהם כמו נשימות, לפעמים שלוות, לפעמים מהירות וקצרות, לפעמים עמוקות וארוכות. מבלי שהתכונה היא לקחה נשימה עמוקה, חייכה לעצמה כמו מישהי שגילתה עתה סוד שידוע רק לה, והמשיכה לרדת אל החוף. ריקו כבר נכנס למים והתיז לכל עבר בשמחה גדולה.


מאי-מאי חלצה סנדלים, כפות רגליה טבעו מעט בחול הבהיר והיא הרגישה רכות וחמימות. מידי פעם צדפים ואבנים קטנות דקרו מעט את רגליה. ההליכה נעשתה איטית וקשה יותר. החול החשוף לשמש כבר התחיל להתחמם ושרף על העור. מאי-מאי מיהרה לכיוון המים, רצועת החול הלחה הייתה קלה יותר להליכה ולא חמה. "בואי למים, הם כל כך נעימים!", קרא ריקו. הוא קפץ בתוך הקצף הלבן של הגלים כאילו נלחם עם יצור דמיוני. מאי-מאי התקרבה למקום בו המים גולשים על החול והרגישה כיצד הם עוטפים את רגליה, ובדרכם חזרה לים שוטפים את החול סביב כפותיה. המים היו מעט קרירים אך נעימים, היא עשתה צעד הצידה וחוותה זאת שוב, תוך כדי שהיא מנסה לשמור על שיווי המשקל. השמש העירה והצל של מאי-מאי השתקף בתוך הים. הבוקר רק התחיל והוא כבר היה מלא בתחושות ובחוויות נהדרות.


הצעה לפעילות חוויה חושית
ישנם דרכים רבות לחוות חוויה חושית בטבע. כשעומדים מול הנוף לרוב חווים מיד את חווית הראיה. חוש אחד גובר על חושים אחרים שנשארים ברקע. הסיפור מאי-מאי וריקו בחוף הים מראה חוויות חושיות שונות ודרכים לחוש אותן. מצד אחד יש את רצון הילד להסתער על החיים, לטרוף את החוויות במלא העוצמה ולהגיע למטרה במהירות. ריקו חסר סבלנות לחוות את תחושת המים והגלים. מאי-מאי לעומתו מגלה קשת רחבה יותר של חושים. השמיעה, הריח, הראיה, המגע, הטמפרטורה. היא מבדילה בין שלל גווני הים ומתעמקת בהסתכלות, ותוך כדי בוחנת את החושים הנוספים.
בגילאים הצעירים ניתן לראות כיצד ילדים עוצרים מול משהו בהשתאות, בפליאה או בחשש. מתבוננים, מקשיבים, מריחים. ברגעים אלה הם חשים את העולם בעוצמה חושית רבה, מגלים משהו חדש ומפתיע.
כדי לתמוך בחוויה חושית עשירה עבורנו ועבור הילדים אפשר להסב את תשומת הלב למגוון חוויות חושית, בצורת משחק "על הדרך".
כמה הצעות:
1. בבואכם למקום חדש (חף הים, פארק ועוד) עצרו וקחו כמה נשימות עמוקות. תגידו - הגעתי
2. החזיקו ביד צעיף/כובע ותגלו מאין נושבת הרוח. תבחינו בעוצמת הרוח ונסו להרגיש אותה (בשיער, בעור). איזה ריחות היא מביאה? האם היא קרה או חמה? אילו תחושות חשים – שוחחו על כך בצורת שאילת שאלות האחד את השני.

3. בים: התבוננו בצבעי הים, נסו להבחין כמה שיותר גוונים (אין נכון או לא נכון, כל תשובה מתקבלת)
4. מה רואים קרוב ומה רחוק? (גם הכי רחוק באופק וגם הכי קרוב צמוד לרגלינו)
5. עצמו עיניים והקשיבו לקולות במשך כדקה. פקחו עיניים ושוחחו אלו קולות וצלילים שמעתם.
6. בחוף הים בכפות ידיים ובכפות רגליים יחפות ניתן לחוש מגוון רב של תחושות. החל ממגע באבנים והחול. בשכיבה על הגב או הבטן על החוף ובמים בעור החשוף חשים מרקמים שונים, טמפרטורה וגם טעם על השפתיים.
7. התבוננו שוב על הסביבה בה אתם נמצאים, היא וודאי מזמנת אפשרויות חושיות נוספות, מגע, ריחות, צלילם וטעמים. התעכבו עליהן תוך כדי פעילות מהנה.
התעכבות על חוויות אלו, תשומת לב למשהו שהתרגלנו לקבל כמובן מעליו, שיח בצורת משחק עם הילדים, הופכים את החוויה ה"רגילה" לחוויה חושית עשירה, מיוחדת ומעשירה את העולם הפנימי. כך נוצרת תחושת שייכות וזיקה לסביבה ולטבע ומתחזק הקשר בין הילד למבוגר.  
לעמוד הראשי
למפת האתר


תגובות

  1. חברה שאלה על משחקי חושים, מוסיפה כאן מתוך ההתכתבות:
    יש אפשרויות שונות. למשל את לוקחת אבן חלקה או צדף, מבקשת מהילד/ילדה לעצום עיניים ונותנת למשש. ככה אפשר לשחק עם החול והמים. בעיקרון ברגע שחוש אחד פחות פעיל חושים אחרים יותר מחודדים.

    השבמחק
  2. משחק עם צעיף או מתפחת ש'עפים' ברוח. מחזיקים בצד אחד ומסתובבים לאט עד שמשב הרוח מנפח אותה כמו מפרש.

    השבמחק
  3. אפשר להניח צדפים ואבנים קטנות על היד, לכל האורך, או לעשות "שביל" על הבטן, על הגב, על הרגליים. לשפוך בעדינות זרמים של חול.

    השבמחק
  4. עוד משהו שמתאים לקטנים. יושבים יחד על קו החוף, נותנים לגל לשטוף את החול מתחתינו ולהזיז אותנו קלות מהמקום. חשים הסחפות קלה עם תנועת המים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

יצירה עם עלי שלכת

משחק ויצירה עם חומרים טבעיים

עץ הזית